× Welkom op het Kunena forum!

Vertel onze leden wie u bent, waar u van houdt en waarom u lid geworden bent van deze site. We heten alle nieuwe leden van harte welkom en hopen u regelmatig weer te zien!

Koningscobra gevonden bij sportschool Amersfoort

  • rob
  • Topic Author
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
More
3 years 7 months ago #279 by rob
Op 9 september ontvingen wij een telefoontje waaruit bleek dat dierenambulance Amersfoort een cobra had gevonden/gevangen. Het dier zou achterin hun dierenambulance staan in een kattenvervoersbox met handdoeken eroverheen. Mijn advies was om het dier te laten staan tot ik ter plaatse kon zijn.
Mij was op dat moment niets bekend over de wijze waarop zij het dier hadden gevangen en het gevaar dat zij daarbij hebben gelopen!
Toen ik vanuit Haarlem eenmaal ter plaatse kwam, heb ik alle voorzorgsmaatregelen genomen om het dier uit hun dierenambulance te halen (inclusief een speciale bril omdat sommige cobra's kunnen spugen naar je ogen). Het overzetten verliep moeiteloos, een teken dat het dier (vanwege de lage temperatuur) verzwakt was en daardoor minder tegenstand bood dan ik verwachtte. Het bleek niet om een spugende soort te gaan, maar wel om een 2,5 meter lange koningscobra!!!
Het dier is direct naar de reptielenopvang in Zwanenburg overgebracht waar het veilig is gesteld.
Nu (twee dagen later) heeft het dier gegeten en is nog steeds flink gestrest van het avontuur. Vandaag heeft hij voor het eerst zijn intrek genomen in een "hidebox" , een device dat bedoeld is om het dier veiligheid te bieden, maar ook de verzorging veiliger te maken omdat er een schuifje gebruikt kan worden om de hidebox af te sluiten zodat het dier ingesloten is en de verzorging verder veilig kan verlopen voor ons.
Op internet kwamen later filmpjes van de methode die de mensen van de dierenambulance hebben gehanteerd om het dier te vangen, daaruit bleek dat de mensen het dier ernstig hebben onderschat en mogelijk drie mensen een dodelijke beet hadden kunnen krijgen. Uiteraard is de wijze waarop dit gedaan is niet voor herhaling vatbaar, maar ik moet de moed van deze mensen (ondanks de extreme gevaarzetting) toch even duidelijk benoemen!
RESPECT voor deze mensen die met letterlijk gevaar voor eigen leven dit dier hebben willen redden!!!
Uiteraard gaan er mensen reageren die ALLES beter weten en op internet/media deze mensen compleet afbranden, maar die mensen houden geen rekening met het feit dat deze mensen ook niet dagelijks met dit soort dieren te maken hebben.
Opbouwende kritiek zou alleen gegeven worden door de ECHTE liefhebbers , het afbranden gebeurt alleen door amateurs die zelf niet eens een korenslang durven te hanteren is mijn persoonlijke mening!
Mensen mogen wel eens wat meer respect tonen voor de mensen van de dierenambulance die dag in dag uit en weer of geen weer geheel belangeloos in de weer zijn om dieren te redden.
Wij hebben ook deze dierenambulance uitgenodigd om een informatieve avond een cursus te komen volgen om dieren op veilige wijze in te sluiten.
Voor iedereen die loopt te schelden op de mensen van de dierenambulance wil ik nog zeggen dat deze moedige mensen (op wellicht ietwat stuntelige wijze) hun leven hebben gewaagd om anderen een wisse dood te besparen!

Please Inloggen or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.185 seconds